Kunnen de ontwikkelingslanden de US consument vervangen?

global

Na de kredietcrisis van vorig jaar, heeft China zich steeds meer en meer gericht op de ontwikkelingslanden om haar groei te realiseren. Chinese bedrijven hebben grote investeringen gedaan in grondstofrijke ontwikkelingslanden in het Midden-Oosten en Afrika.

Afgelopen week kwam het bericht dat de wetenschappers van de Nationale Universiteit van Defensie Technologie in Changsha, China, veel te vieren hadden: Ze hadden een supercomputer ontwikkeld die meer dan een biljard berekeningen per seconde zou kunnen uitvoeren.

De aankondiging, net op tijd uitgebracht voor het bezoek van de Amerikaanse president Barack Obama aan China dit weekend, had een symbolische waarde: Met hun nieuwe computer, genaamd "Tianhe" ( "Milky Way"), beweren de Chinezen dat ze de eerste directe rivaal zullen worden van de supermacht US.

China is vol zelfvertrouwen. De nieuwe wereldmacht ziet zichzelf als een winnaar in de financiële crisis, met zijn groeiende economie door een indrukwekkende 9% in het derde kwartaal, terwijl de economieën in het Westen strijden om te herstellen van een diepe recessie. En terwijl de Amerikanen gericht zijn op hun eigen problemen, breidt China zijn invloed uit, zowel in Azië als in grondstofrijke Afrikaanse landen.

China gelooft niet dat de Amerikaanse consumenten straks opnieuw zo enthousiast Chinese producten zullen kopen zoals ze deden voor de crisis, ze verkiezen zich te richten op nieuwe markten in Azië, het Midden-Oosten en Afrika.

Door de stijgende werkloosheid, het dalende inkomen en de schuldafbouw zal de Amerikaanse consument niet snel terugkeren naar zijn oude gewoonten. De Amerikaanse consument moet de buiksriem aanspannen.
China heeft duidelijk begrepen dat ze zich minder moeten richten op de Amerikaanse consument, maar meer op de consumenten in de opkomende landen.

usa-china

groei

Terwijl China's economische groei sinds 1990 verbazingwekkend is, heeft het nog een lange weg te gaan voordat het de Amerikaanse economie kan inhalen. Ondanks de sterke groei van de Chinese economie is deze nog steeds relatief klein in vergelijking met de Amerikaanse economie. Dus in die zin kan het voorbarig zijn om China uit te roepen als de nieuwe supermacht.